ست تیشرت شلوارک اسپرت مردانه 14042
ست تیشرت شلوارک اسپرت مردانه پسرانه رنگی طرح دار فیلو بافت ایرانی الیاف طبیعی – 14040

مزایای پارچه با الیاف طبیعی چیست ؟
پوست بدن بعضی از ما بسیار حساس است و نمی‌توانیم هر لباسی با هر پارچه‌ای را بپوشیم ، چون یا در آن احساس راحتی نمی‌کنیم یا ممکن است پوست بدنمان به آن واکنش آلرژیک نشان بدهد و مشکلاتی جدی برایمان ایجاد کند . اکثر این پارچه‌ها از مواد مصنوعی مانند پلی‌استر ، نایلون و ریون تولید می‌شوند . اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید ، می‌توانید لباس‌هایی تهیه کنید که از الیاف طبیعی مثل ابریشم ، پنبه خالص ، لینن ، بامبو و کشمیر ( ترمه ) درست شده‌اند . در یادداشت امروز قصد داریم شما را با مزایای استفاده از پارچه الیاف طبیعی آشنا کنیم .

پارچه‌هایی که از الیاف طبیعی
Fabrics made from natural fibers

پارچه‌هایی که از الیاف طبیعی درست شده‌اند چه خصوصیاتی دارند ؟
به‌ طورکلی پارچه الیاف طبیعی عبارتند از ابریشم ، پنبه خالص ، لینن ، بامبو و پشم . این الیاف ممکن است در ظاهر تفاوت خاصی با هم نداشته باشند ، اما بعضی از ویژگی‌های آن‌ها با هم متفاوت است .

فیلو بافت تولید کننده انواع پوشاک و لباس ست مردانه زنانه بچگانه کد 2341
انواع پوشاک لباس الیاف طبیعی زنانه بچگانه مردانه فیلو بافت – 2341

خصوصیات الیاف پنبه خالص :

به‌ راحتی تجزیه می‌شود
رطوبت را از بین می‌برد
قابلیت تنفس دارد
نرم است
می‌توان آن را به‌صورت ارگانیک تولید کرد

شلوار گرم مردانه فیلو بافت کد محصول 5120
شلوار گرم مردانه شلوارک پسرانه رنگی فیلو بافت ایرانی الیاف طبیعی – 5120

خصوصیات الیاف پشمی :

بسیار گرم است
به سموم و مواد شیمیایی برای دفع آفات نیاز ندارد
دوام بالایی دارد
قابلیت جذب بالایی دارد

شورت نیم پا مردانه بینسو فیلو 62603161
Types of socks, shorts, men’s shorts, branded Binsu, herbal cotton melange for boys

خصوصیات الیاف ابریشمی :

به‌ راحتی تجزیه می‌شود
وزن سبکی دارد اما گرم است
قابلیت تنفس دارد
دوام بالایی دارد
به طور طبیعی قابلیت دفع قارچ دارد
نرم و راحت و شیک است

جوراب مردانه نخی فیلو 62607002
انواع شلوارک جوراب شورت نیپ پا مردانه مارکدار بینسو گیاهی ملانژ نخی پسرا

خصوصیات الیاف لینن :

وزن بسیار سبکی دارد
قابلیت تنفس دارد
میزان دوام آن بالا است

انواع شورت نیم پا مردانه گیاهی مارکدار فیلو 62603155
Types of socks, shorts, men’s shorts, branded Binsu, herbal cotton melange for boys

خصوصیات الیاف بامبو :

بسیار نرم است
قابلیت دفع رطوبت دارد
به‌ راحتی تجزیه می‌شود
خاصیت ضد باکتری دارد

ست رکابی شورت بچه گانه و کودک فیلوبافت کد محصول 1670
ست رکابی شورت نخ پنبه بچگانه پسرانه رنگی فیلو بافت ایرانی الیاف طبیعی – 1670

استفاده از پارچه الیاف طبیعی چه مزایایی دارد ؟
پارچه الیاف طبیعی

پارچه‌های الیاف طبیعی نفس می‌کشند
پارچه الیاف طبیعی از میزان جذب بالایی برخوردار است . این یک توانایی منحصر به‌ فرد است ؛ چون باعث می‌شود تهویه هوا داخل پارچه انجام شود و درنتیجه، رطوبت آن سریعا خشک شود . به همین دلیل است که پوشیدن یک بلوز از جنس پنبه خالص یا یک جوراب از جنس ابریشم خالص حتی در روزهای گرم فصل تابستان نیز مشکلی به وجود نمی‌آورد . پارچه‌های الیاف مصنوعی ازجمله پلی‌استر و اکریلیک ، در برابر آب مقاوم هستند و نمی‌توانند به از بین رفتن رطوبت کمک کنند . به همین دلیل اگر در فصول گرم از این مدل پارچه استفاده کنید ، احساس گرما می‌کنید و بدنتان دائماً عرق می‌کند .

فیلو بافت تولید کننده انواع پوشاک و لباس ست مردانه زنانه بچگانه کد 2341
انواع پوشاک لباس الیاف طبیعی زنانه بچگانه مردانه فیلو بافت – 2341

پارچه الیاف طبیعی معمولاً به شکلی طبیعی ضد حساسیت هستند
پارچه‌های الیاف طبیعی ازجمله ابریشم ، پنبه ، بامبو و کتان ، به‌ طور طبیعی ضد حساسیت‌اند و معمولاً خواص ضد باکتریایی منحصر به‌ فرد دارند . برای مثال ، پارچه بامبو دارای یک ماده منحصر به‌ فرد و ضد میکروبی به نام «بامبو کان» است . این ماده ضد باکتری طبیعی ، طی فرآیند ساخت پارچه بامبو از بین نمی‌رود و باعث می‌شود این مدل پارچه به‌ طور طبیعی ضد باکتری ، ضد قارچ و در برابر بو مقاوم باشد .

استفاده از روتختی‌های ابریشمی خالص برای نوزادان و بزرگسالانی که پوست بسیار حساسی دارند نیز توصیه می‌شود . پارچه‌های الیاف مصنوعی مثل نایلون ، ریون و پلی‌استر ، پارچه‌های ساخته‌‌شده توسط بشرند و ممکن است پوست‌های حساس را تحریک یا سایر مشکلات پوستی را تشدید کنند. زیرا این مدل پارچه‌ها طی فرآیند تولید ، تحت تأثیر مواد شیمیایی زیادی قرار می‌گیرند و این مواد شیمیایی داخل پارچه باقی می‌مانند ، از این رو می‌توانند منجر به ایجاد حساسیت پوستی یا تشدید سایر اشکال آلرژی شوند .

پارچه‌های الیاف طبیعی عایق‌های طبیعی و باکیفیتی هستند
آیا می‌دانستید پارچه‌هایی که از الیاف طبیعی مثل لینن ، بامبو ، ابریشم و پشم ساخته می‌شوند قابلیت تنظیم حرارت دارند ؟ این الیاف ذرات هوا را لا‌به‌لای چین‌ها و سوراخ‌های ریز پارچه‌ها به دام می‌اندازند . این هوای حبس شده به‌ عنوان یک عایق برای تولید گرما در روزهای سرد فصل زمستان ، و سرما در روزهای گرم فصل تابستان استفاده می‌شود . مثلاً اگر دقت کنید متوجه می‌شوید بسیاری از اسکی‌بازان زیر لباس‌های اصلی خود از چند لایه لباس دوخته‌شده از ابریشم خالص استفاده می‌کنند تا بتوانند دمای بدن خود را در حال اسکی کردن تنظیم کنند .

پارچه‌های الیاف طبیعی دوام بالایی دارند و قابل بازیافت هستند
الیاف طبیعی از حیوانات ، درختان یا گیاهان به دست می‌آیند و درنتیجه، می‌توانند با گذشت زمان جایگزین شده یا پرورش داده شوند و دوباره رشد کنند . پارچه‌های الیاف طبیعی پس از پایان عمر مفید خود ، یا به‌ راحتی بازیافت شده و مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرند یا به‌ راحتی تجزیه می‌شوند و هیچ ضرری برای طبیعت یا انسان‌ دارند . این در حالی‌ست که پارچه‌های الیاف مصنوعی مانند نایلون و پلی‌استر ، از مواد شیمیایی و با استفاده از فرآیندهای صنعتی ساخته می‌شوند و هم ضایعات شیمیایی بیشتری تولید می‌کنند ، هم معمولاً وابسته به انرژی بیشتری هستند ، هم حجم بیشتری از گازهای گلخانه‌ای منتشر می‌کنند و هم بازیافت و از بین بردن آن‌ها کار بسیار دشواری خواهد بود .

رکابی طرح دار زنانه کد 1658
رکابی طرح دار زنانه کد محصول – تیشرت – لباس زیر دخترانه

الیاف طبیعی
الیاف پنبه در زیر میکروسکوپ الکترونی
الیاف طبیعی ، به الیافی می‌گویند که منشأ طبیعی داشته و از مواد شیمیایی در تولید آنها استفاده نشده است . پنبه ، کتان ، چتایی ، کنف الیاف گیاهی هستند . برای الیاف حیوانی می‌توان به پشم ، مو و ابریشم اشاره کرد . الیافی مانند الیاف شیشه ، الیاف کربن ، پنبه نسوز و الیاف فلزی ، معدنی که منشأ آنها کانی‌ها هستند ، می باشند . جانورانی نظیر گوسفند ، بز ، کرم ابریشم ، آلپاکا و خرگوش و گیاهانی مانند پنبه ، کتان ، کنف ، چتایی ، سیسال و نارگیل ، منشأ الیاف طبیعی هستند . همچنین الیاف پنبه نسوز نیز منشأ طبیعی (معدنی) داشته و در تهیه لباس ‌های ضد آتش از آنها استفاده می‌شود .
پشم و ابریشم از اصلی ‌ترین و پر کاربرد ترین الیاف طبیعی با ریشه حیوانی هستند و همواره در اقتصاد کشورها نقش کلیدی را به عهده داشته‌اند . مهم‌ترین لیف با ریشه گیاهی ، الیاف پنبه است ، این لیف در برخی کشورها مثل ازبکستان ، هند ، ترکمنستان ، مصر و پاکستان ، نقش اقتصادی مهمی را ایفا می‌کند . از آنجا که الیاف طبیعی جذب آب بیشتری نسبت به الیاف مصنوعی دارند و همچنین عایق حرارتی بهتری نسبت به الیاف بشر ساخت هستند ، لذا در تهیه الیاف مصنوعی ، بنا بر فناوری تکسچرایزینگ ، الیاف طبیعی الگو بوده و الیاف مصنوعی را با توجه به نزدیک تر شدن خصوصیات شان به الیاف طبیعی تولید می‌کنند .

جوراب بافتنی فیلو بافت
Knitted socks model جوراب بافتنی فیلو بافت

تاریخچه
در یک زمان از طول تاریخ ، انسان دریافت که رویش مویین پوست حیوانات و رشته‌های نازک و بلند برخی از گیاهان آمادگی دارند که به وسیله تابیده شدن به دور خود ، رشته‌های بلند تری را تشکیل دهند که موسوم به نخ است . بشر با بافتن نخ به تولید پارچه روی آورد تا به این روش پوشاک را ابداع نماید .

رده‌بندی
الیاف طبیعی بر حسب منشأ طبیعی خود به سه گروه فرعی تقسیم می‌شوند : الیاف حیوانی ، الیاف گیاهی و الیاف معدنی .

الیاف حیوانی
این الیاف پوشش بدن حیوانات را تشکیل می‌دهند که مهم‌ترین آنها عبارت اند از پشم و مو ( مثل کشمیر ، آلپاکا و موی خرگوش ) یا اینکه از ماده ای که از کرم ابریشم خارج می‌شوند به وجود می‌آید ، مانند : ابریشم طبیعی و ابریشم وحشی . الیاف حیوانی به گروه‌های فرعی زیر تقسیم می‌شوند :

پشم
ابریشم
مو

الیاف گیاهی
الیاف گیاهی شامل مهمترین الیاف نساجی یعنی پنبه و تعداد دیگری از الیاف مانند کتان ، کنف و چتایی . این دسته از الیاف بر حسب این که از کدام قسمت گیاه تهیه می‌شوند باز خود به دسته‌های فرعی تقسیم می‌گردند که عبارتند از :

الیاف دانه ای مانند پنبه
الیاف برگی مانند سیسال و مانیلا
الیاف ساقه ای مانند کتان ، چتایی و کنف و باگاس
الیاف میوه ای مانند نارگیل
الیاف معدنی
مصرف این نوع الیاف در صنعت نساجی محدود بوده و مهمترین آن‌ها پنبه نسوز می‌باشد . این الیاف دارای مصارف صنعتی هستند و در پارچه‌های ضد آتش نیز به‌کار می‌روند .

جوراب ساق بلند ( بالای زانو ) فیلو بافت
Stockings (above the knee) جوراب ساق بلند ( بالای زانو ) فیلو بافت

ساختمان و ویژگی‌ها

گونی بافته شده با الیاف چتایی
Sack woven with cheta fibers

گونی بافته شده با الیاف چتایی
ساختمان مولکولی یا داخلی الیاف
در نتیجه پژوهش‌ها مشخص شده است که همان‌طور که در ریسندگی ، یک نخ از تابیده شدن مجموع چند لیف ساخته می‌شود ، یک لیف هم از مجموع رشته‌های کوچکتری به نام فیبریل به وجود آمده است . هر فیبریل نیز مرکب از مولکول‌های زنجیری ( بسپار یا ( پلیمر ) است که کم و بیش به موازات یکدیگر در محور طولی فیبریل قرار دارند و در بعضی نقاط به وسیله زنجیرهای عرضی به یگدیگر متصل شده‌اند .

نحوه قرار گرفتن مولکول‌ها در الیاف
How molecules are placed in fibers

نحوه قرار گرفتن مولکول‌ها در الیاف
مولکول‌های سازنده الیاف کم و بیش به طور موازی در امتداد طول محور لیف قرار گرفته‌اند . در حقیقت تشابه زیادی در طرز قرار گرفتن مولکول‌ها در لیف و الیاف در نخ وجود دارد .

آرایش یافتگی مولکول‌ها
آرایش یافتگی مولکول‌های الیاف عبارت است از قرارگرفتن زنجیر طویل مولکول‌ها به طور موازی نسبت به محور لیف ، درجه آرایش یافتگی مولکول‌های الیاف طبیعی بستگی به نوع لیف دارد ؛ برای مثال رامی و کنف هر دو الیاف سلولزی هستند و زنجیرهای مولکولی آنها آرایش یافته است و در نتیجه دارای استحکام بیشتری نسبت به پنبه هستند .

ساختمان و شکل ظاهری الیاف
The structure and appearance of the fibers

ساختمان و شکل ظاهری الیاف
ساختمان و شکل ظاهری الیاف یکی از مهمترین عواملی است که بر خواص نخ و پارچه اثر به سزایی دارد به طور مثال سطح فلس دار یا موج دار پشم اثر مستقیمی بر خاصیت نمدی شدن پارچه‌های پشمی و همچنین بر خاصیت « زیردست » پشم دارد .

استحکام کش نخ و پارچه
Woman doing physiotherapy exercise after a shoulder injury

استحکام کشش
لازم‌ترین ویژگی الیاف که به عنوان ماده خام جهت تهیه نخ و سپس در ساختمان پارچه به کار می‌رود قدرت آن است . از آنجایی که پارچه‌ها بر حسب مقاصد مختلف تهیه می‌شوند . فدرت مجموع دسته لیف همیشه کمتر از قدرت فرد فرد الیافی است که آن را ساخته‌اند .

خاصیت ارتجاعی یا الاستیسیته نخ
Elasticity or elasticity of yarn

خاصیت ارتجاعی یا الاستیسیته
الاستیسیته یا قابلیت ارتجاعی، خاصیت جسمی است که در اثر یک نیروی خارجی تغییر شکل می‌یابد ولی پس از رفع نیروی خارجی به حالت اولیه برگردد.. به طور کلی این خاصیت در اکثر مواد طبیعی یا مصنوعی کم و بیش وجود دارد.

بازگشت از حالت الاستیک
بازگشت الاستیکی ، یکی از خواص مهم الیاف و نهایتاً نخ و پارچه است زیرا منسوجات باید در هر حالت ، پس از رفع هر نوع کشش و فشار ، شکل خودشان را حفظ کنند .

طول لیف الیاف
The length of the fiber

طول لیف
هر چه طول لیف بیشتر باشد تماس سطحی آن با الیاف مجاور بیشتر و الیاف در یک نخ بهتر درگیر می‌شوند . در یک نخ ، هر اندازه الیاف بیشتر در گیر و بهتر به دور هم تاب بخورند استحکام و یکنواختی آن نخ بهتر است ؛ بنابراین طول الیاف در استحکام نخ و پارچه تأثیر فراوانی دارد .

تورم الیاف طبیعی
Swelling of natural fibers

تورم الیاف
هنگامی که الیاف در محیط مرطوب قرار گیرند یا هنگامی که در آب غوطه ور هستند مولکول‌های آب از طریق نقاط آرایش نیافته در الیاف به سرعت به داخل آنها نفوذ می‌کنند .

کاربردهای الیاف طبیعی در صنایع مختلف چیست
What are the applications of natural fibers in different industries

کاربردهای الیاف طبیعی در صنایع مختلف چیست ؟

بعد از جنگ جهانی دوم ، تولید الیاف مصنوعی رشد قابل‌توجهی کرد . استفاده از الیاف طبیعی هم کمتر شد . اما در سال‌ها و دهه‌های اخیر ، با توجه به افزایش دغدغه‌های بشر درباره محیط زیست و مشکلات مختلف در تولید الیاف مصنوعی بر پایه موادی چون نفت ، دوباره نقش الیاف طبیعی در صنایع گوناگون پررنگ شده است . دغدغه‌های زیست‌محیطی اصلا شوخی و افکاری تجملاتی نیستند . وضعیت کره زمین خوب نیست و اگر می‌خواهیم سال‌های پیش رویش را ببینیم باید بیشتر با آن راه بیاییم . استفاده از الیاف طبیعی می‌تواند راهی برای نجات زمین از دست فراورده‌های نفتی و سمی باشد . البته هزینه‌ها گاهی در تولید این الیاف بسیار بیشتر از الیاف مصنوعی می‌شود اما با فناوری‌های امروزی و توسعه ارتباطات ، قطعا راه‌هایی برای مدیریت این موضوعات هم وجود دارد . بشر باید آستین‌ها را به‌طور جدی بالا بزند و کاری برای استفاده بهینه‌تر از الیاف طبیعی کند .

الیاف طبیعی و محیط زیست
Natural fibers and the environment

از الیاف طبیعی در صنایع مختلفی استفاده می‌شود :

صنایع نساجی ؛
صنایع ساختمانی ؛
تولید مواد پلاستیکی ؛
و… .
فرانسه از جمله کشورهای معروفی است که در زمینه تولید الیاف طبیعی فعال است . این کشور در هر سال ، ۵۰هزار تُن کنف را به بازار عرضه می‌کند . چین و روسیه هم از کشورهای دیگری هستند که در تولید الیاف طبیعی حضوری مهم و پررنگ دارند . کشورهای مختلف باید در این زمینه فعال‌تر شوند و زمین و ما را از دست الیاف نامناسب و سمی نجات بدهند .

مزایای استفاده از الیاف طبیعی چیست
What are the benefits of using natural fibers

مزایای استفاده از الیاف طبیعی چیست ؟
الیاف طبیعی بادوام‌اند و برای طبیعت خطری در پی ندارند . از مزایای دیگر آنها هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

قدرت جذب بالا الیاف طبیعی
High absorption power of natural fibers

قدرت جذب بالا : قدرت جذب الیاف طبیعی گیاهی و جانوری بسیار بالاست . این ویژگی باعث می‌شود که چنین الیافی به گزینه‌هایی درجه یک برای تولید پارچه‌های ملحفه و حوله تبدیل شوند . جذب بالا برای پارچه‌های حوله و ملحفه بسیار مهم است چون از آنها استفاده مداوم می‌شود و شست‌وشوی‌شان هم زیاد صورت می‌گیرد .
همراه با طبیعت : الیاف طبیعی برای طبیعت ضرر چندانی ندارند و در مسیر تولیدشان هم نسبت به الیاف مصنوعی از مواد شیمیایی کمتری استفاده می‌شود .
پایداری و مقاومت : الیاف گیاهی به‌خاطر وجود سلولز در بافتشان دوام زیادی دارند . این پایداری برای الیاف جانوری مانند ابریشم و پشم هم وجود دارد .

پایداری و مقاومت الیاف طبیعی
Stability and strength of natural fibers


مزایای استفاده از الیاف طبیعی بسیار است و فقط به این موارد ختم نمی‌شود . زمانی که بحث پوشش و آرایش به میان می‌آید ، می‌دانیم که حدود ۶۰درصد از الیاف لباس‌ها و مواد آرایشی به بدنمان جذب می‌شوند . ورود مواد مختلف به جریان خون موضوع حساسی است . اگر بافت و الیاف لباس‌هایمان حاوی مواد شیمیایی باشد ، این مواد به‌سادگی وارد جریان خون و اعضای مختلف بدن می‌شوند . به موارد مصنوعی زیر دقت کنید :

پلی‌استر از الیاف مصنوعی بسیار مضری است که تماس آن با بدن باعث ورود مهمان‌های ناخوانده می‌شود .
آکریلیک هم از الیاف مصنوعی دیگری است که حتی می‌تواند موجبات پیدایش سرطان را در بدن بیدار کند .
ریون هم از الیاف دست‌ساز دیگری است که برای آماده‌سازی با انواع مواد شیمیایی مانند آمونیاک در ارتباط است و همین از آن گزینه‌ای خطرناک برای پوشش می‌سازد .
موارد مصنوعی دیگری هم هستند که همگی در فرایند تولید از مواد شیمیایی بهره می‌برند یا با تماس با مواد خطرناک تولید می‌شوند . پس استفاده از الیاف طبیعی در منسوجات مختلف می‌تواند راهی برای رهایی از تماس بدن با مواد سمی و نامناسب باشد .

کته مثبت دیگری که درباره الیاف طبیعی وجود دارد ، زیست‌تخریب‌پذیری آنهاست . این الیاف بعد از اینکه به زباله تبدیل می‌شوند به طبیعت برمی‌گردند و مانند الیاف مصنوعی نیستند که از نفت و فراورده‌هایش تولید می‌شوند و در طبیعت تخریب نمی‌شوند .

از همه این‌ها که بگذریم ، استفاده از لباس‌های دوخته و تهیه‌شده با الیاف طبیعی باعث می‌شود که عمر لباس‌هایتان بیشتر شود و کمتر نیاز به صرف هزینه برای خرید لباس داشته باشید. اگر نگاهی غیرعلمی هم به داستان داشته باشید، متوجه خواهید شد که لباس‌های الیاف طبیعی دوام زیادی دارند. به کمدتان نگاه کنید. دیده‌اید که برخی از تی‌شرت‌های نخی را سال‌هاست که دارید؟

الیاف نخی و طبیعیِ دیگر دیر خراب می‌شوند . پس به‌جای اینکه پولمان را صرف لباس‌هایی با الیاف مصنوعی کنیم ، بهتر است که با یک تیر به چند نشان بزنیم . هم لباس‌هایی بخریم که برای سلامت خودمان و محیط زیست بهتر هستند و هم مراقب جیب‌مان‌اند و دیر خراب می‌شوند . یعنی از مسئولانه‌بودن انتخاب لباس‌هایی با الیاف طبیعی که بگذریم و بُعد همراهی با محیط زیست را هم که کنار بگذاریم ، طبیعی‌ها برای کنترل خرج و مخارجمان هم بهتر خواهند بود .

نمونه‌هایی از الیاف گیاهی
پیش‌تر با گروه‌بندی الیاف گیاهی آشنا شدیم . حالا نمونه‌هایی از آنها را به شما معرفی می‌کنیم :

الیاف طبیعی آباچا
Abacha natural fibers

آباچا
آباچا از الیاف گیاهی برگی است . این جنس از الیاف به واسطه مقاوت و طول بلندی که هر ساقه‌اش (حدود ۳ متر) دارد ، شهرت پیدا کرده است . از الیاف این گیاه برای تولید طناب‌های محکم صنعتی استفاده می‌کنند .

الیاف طبیعی نارگیل
Natural coconut fiber

نارگیل
الیاف نارگیل هم از الیاف پرکاربرد گیاهی‌اند . این الیاف سفت‌اند و انعطاف‌پذیری بالایی ندارند . همین هم باعث می‌شود که سخت‌تر قابلیت رنگ‌کردن پیدا کنند . برای تولید صندلی اتومبیل‌ها ، برس‌های مو ، خوش‌خواب و… از الیاف این میوه استفاده می‌شود .

الیاف طبیعی کتان
Natural flax fibers

کتان
کتان هم مانند پنبه پلیمری سلولزی است . اما نسبت به پنبه ساختار محکم‌تری دارد . ضمن اینکه الیاف و پارچه‌های ساخته‌شده از آن زودتر از پنبه‌ای‌ها چروک می‌شوند . جذب و پس‌دادن آب در پارچه‌های کتانی به سرعت صورت می‌گیرد . از الیاف کتانی در تولید انواع پارچه بسیار استفاده می‌شود .

الیاف طبیعی کنف
Natural hemp fibers

کنف
الیاف کنفی هم به‌شدت مقاوم‌اند . حدود ۷۰درصد آنها را سلولز می‌سازد و ویژگی‌های مثبت مختلفی دارند : خوب و زود رنگ را به خود جذب می‌کنند ، رسانای گرما هستند ، اشعه ماورابنفش را مسدود می‌کنند و دارای خواص ضدمیکروبی‌اند . از کنف در صنایع مختلف مانند تولید پنل‌های اتاقک خودرو و لباس استفاده می‌شود .

الیاف طبیعی رامی
Rami natural fibers

رامی
رامی هم از الیاف گیاهی است که رنگی سفید و برقی ابریشمی دارد . قدرت جذب در این الیاف هم مانند کتان بالاست . رامی خاصیت ارتجاعی اندکی دارد و به‌سادگی رنگ می‌پذیرد . پارچه‌هایی که از این الیاف درست می‌شوند ، خاصیت تهویه خوبی دارند ؛ یعنی هوا به‌خوبی در بافت‌شان در گردش خواهد بود . سبکی و خنکی پارچه‌های رامی از آنها گزینه‌ای ناب برای تابستان می‌سازد .

الیاف طبیعی سیسال
Sisal natural fibers

الیاف سیسال
سیسال الیافی کرم‌رنگ و براق دارد و چندان برای تولید پارچه و منسوجات مناسب نیست . دوام سیسال زیاد است و بافت محکمی دارد . رنگ‌کردن این الیاف کار سختی نیست و در ضمن ، رطوبت را به‌خوبی جذب نمی‌کند . از سیسال در تولید لباس و پوشاک استفاده نمی‌شود اما در تولید برخی لوازم خودرو و وسایل خانه کاربرد دارد .

الیاف طبیعی جانوری
Natural animal fibers

نمونه‌هایی از الیاف جانوری

پیش‌تر با گروه‌بندی الیاف جانوری آشنا شدیم . حالا نمونه‌هایی از آنها را به شما معرفی می‌کنیم :

الیاف طبیعی آلپاکا
Alpaca natural fibers

آلپاکا
آلپاکا پشم شتری به همین نام است. از پشم آن الیاف طبیعی به‌دست می‌آید. این الیاف از پشم گوسفند معمولی ضخیم‌تراند و می‌توانند عایق‌های بسیار خوبی باشند. از آلپاکا برای تولید لباس‌هایی نرم و گرم استفاده می‌شود و ترکیبش با موهر، پشم و ابریشم فکر خوبی است.

الیاف طبیعی آنقوره
The natural fibers of Angora

آنقوره
موی ابریشمی خرگوش آنقوره هم الیاف طبیعی خوبی برای تهیه انواع بافت و نخ در اختیارمان قرار می‌دهد . آنقوره یکی از ابریشمی‌ترین الیاف جانوری موجود در طبیعت را به ما تقدیم می‌کند . از این الیاف در تولید منسوجات و لباس‌های بافتنی نرم استفاده زیادی می‌شود .

الیاف طبیعی شتر
Natural camel fibers

شتر
پشم شتر کودک بسیار گران و ظریف است . کیفیت و قیمت بالای این الیاف طبیعیِ جانوری باعث شده که در تولید منسوجات لوکس از آن استفاده شود . بهترین پشم شتر را زنان کوچ‌نشین مغول و چینی‌ها می‌بافند .

الیاف طبیعی ابریشم
Natural silk fibers

ابریشم
ابریشم الیافی زیبا با رنگ‌پذیری بالاست که قدرت جذب بالایی دارد . ابریشم نرم و زیبا از الیاف لوکس و مجلل به‌شمار می‌رود و خاستگاه آن هم کشور چین است ؛ جایی که در آن به ابریشم ملکه پارچه‌ها می‌گویند .

الیاف طبیعی کشمیر
Kashmir natural fibers

کشمیر
الیافی که از بز کشمیر تهیه می‌شوند هم بسیار گرم و سبک‌اند . در میان بافت این الیاف هوا وجود دارد و همین باعث می‌شود که حالتی عایق پیدا کنند و ضمن سبک‌بودن بسیار گرم باشند . بافت‌های کشمیر براق و نرم‌اند و البته تولیداتی که از آن درست می‌شود ، کمیاب و گران هستند . برای تهیه یک کت و ژاکت ورزشی نیاز به پشم ۶ بز کشمیر وجود دارد .

الیاف طبیعی موهِر
Moher natural fibers

موهِر
الیاف موهر هم از پشم بعضی نژادهای گوسفند و خرگوش به‌دست می‌آید . سطح الیاف موهر هم نرم و نازک است و وزن زیادی هم ندارد . موهر بافتی براق و زیبا دارد .

الیاف طبیعی پشم
Natural wool fibers

پشم
پشم مقاوم و گرم است . خاصیت ارتجاعی دارد و الیاف حجیمی با آن درست می‌شود . الیاف پشمی در تجارت بین‌المللی بسیار مهم است . پشم معروف‌ترین الیاف طبیعیِ جانوری است و در صنایع نساجی کاربردهای زیادی دارد .
پوشیدن لباس‌هایی از الیاف طبیعی فکر بهتری است . هم از نظر سلامت برایمان بهتر هستند و هم از نظر همراهی‌شان با طبیعت و آسیب‌های کمتری که به محیط زیست وارد می‌کنند . تولید لباس‌هایی با الیاف مصنوعی می‌تواند به کره زمین‌مان آسیب‌های جدی وارد کند . انواع الیاف جانوری و گیاهی را به زندگی‌مان راه بدهیم و از مزایای مفیدشان بهره ببریم.

به لباس‌هایتان با الیاف طبیعی فکر کنید ؛ در میان آنها چه ویژگی و خاصیتی بیش از همه نظرتان را جلب می‌کند ؟ با برندهایی که از الیاف طبیعی لباس تولید می‌کنند ، آشنایی دارید ؟

مشاهده و مطالعه مقالات دیگر در لینک زیر
مقالات فیلو بافت
فروشگاه سایت فیلو بافت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *